fbpx

Jak nakoupit kvalitní éterický olej

V naší praxi poměrně často dostáváme otázky, jak si vybrat kvalitní éterický olej, která firma je „dobrá“ a co používáme my za značky?

Tyto otázky jsou jednoduché, ale odpověď na ně je trochu složitější.

Začněme u etikety

Jak poznáte kvatlitní éterický olej, když ho vezmete do ruky? Na etiketě by měly být tyto důležité údaje:

● latinský název - zaručí, že kupujete to, co hledáte,
● název éterického oleje v češtině,
● země původu - některé éo se mohou lišit ve vůni a složení, podle toho, kde byly rostliny sklizené,
● doba expirace,
● šarže,
● celé jméno výrobce.

 

Idelální je, pokud etiketa obsahuje informace i o:

  • biochemické specifitě – u některých éo se vyskytují různé typy, podle nejvíce zastoupené složky např. u tymiánu, rozmarýnu, bazalky a dalších.
  •  části rostliny ze které je éo vyrobený – hodí se například u skořice (kůra vs. list) nebo pomeranče (plod vs. list vs. květ).
  •  způsobu výroby – zda se jedná o destilaci, extrakci nebo lisování. U citrusů je to docela důležitá informace. ÉO lisované z kůry jsou, na rozdíl od destilovaných, fototoxické.
  • způsobu pěstování – zda se jedná o konvenční zemědělství, divoký sběr, bio kvalitu.
Parfémový olej, přírodně identický olej nebo vonný olej nemají nic společného se 100 % čistým éterickým olejem. Takto označené výrobky obsahují chemické látky a jsou pro aromaterapii nevhodné.
To co hledáme je éterický olej, esenciální olej či silice. V aromaterapii dále používáme ještě absolue nebo extrakty CO2.

Prozkoumejte web výrobce nebo dodavatele

Co by vás mělo zastavit při nákupu éterického oleje

Pokud chybí latinské názvy, nemáte jistotu, co kupujete. Může a nemusí jít o 100% čistý éterický olej.
Někteří výrobci zaměňují názvy nebo prodávají pod jmény dražších olejů,  oleje levnější, např. pod názvem santal prodávají amyris (Amyris balsamifera), místo meduňky citronelu (Cymbopogon winterianus), místo růžového dřeva indický palisandr (Dalbergia sissoo).

 

Dražší éo se často ředí a výrobce by měl na lahvičce uvádět, čím je olej zředěný. Bohužel, ne vždy tomu tak je.  Růže, jasmín, meduňka, heřmánek modrý a heřmánek římský, lípa, frangipani, černý rybíz, champaca atd. se většinou ředí buď alkoholem nebo rostlinným olejem. Pokud jde o směs éo, musí být na výrobku napsáno, že je se jedná o směs, jinak zaas není informace celá.

Pokud mají různé éterické oleje na jenom e-shopu stejnou cenu, mělo by vás to varovat.  Cena se určuje podle výtěžnosti éo z rostliny. Každá rostlina má jiný výnos a tudíž i jinou cenu. Pokud jsou nabízené oleje stejně drahé nebo jsou třeba dvě cenové hladiny, tak to už se jeví docela podezřele a raději si výrobce/dodavatele prověřte. Na vyžádání by vám měl poskytnout GC-MS analýzu.

 

V kamenném obchodě se dobře rozhlédněte

Jak v obchodě zacházejí s éo a hydroláty hodně napoví o kvalitě.

Pokud obchod prodává hydroláty, měl by je uchovávat v lednici. Na prodejně mohou být  prázdné obaly, a pokud nabízejí možnost vzorků, měli by vzorky dávat čerstvé z lednice. Hydroláty se hodně rychle kazí a jejich expozice teplu a světlu, není vůbec vhodná.
Éterické oleje jsou stabilnější než hydroláty, přesto by taky neměly být dlouhodobě vystavené světlu a teplu.

 

Je dobré si uvědomit, že od výrobce na stůl prodejce má éo poměrně dlouhou cestu. K prodejci éo dorazí se zhruba půlročním zpožděním. Pak je prodejce vystaví na stojánek, v zimě si trochu víc přitopí, někdy na oleje zasvítí sluníčko a degradace postupuje poměrně rychle. Takže pokud nemáte jistotu, že se éo v obchodě, kde nakupujete, rychle točí, kontrolujte vždy datum spotřeby a nekupujte oleje těsně před tímto datem. 

Dobrý prodejce vystavuje jen vzorky o které se stará, nemá je olepené, zoxidované a nabízí je čerstvé. Prach na lahvičkách nebo na krabičkách s éo, nejsou dobrým znamením.
Éterické oleje uchovává ve tmě a některé v chladu – viz náš článek o uchovávání éo.,

 

Kdy můžete mít v nákup důvěru?

Obchod vlastní vystudovaný aromaterapeut nebo prodávající osoba má vzdělání v aromaterapii a evidentně tomu rozumí.
Prodejce má k dispozici, na vyžádání nebo na webu, analytický certifikát ke každé šarži éo.

Analytický certifikát je výsledek plynové chromatografie – hmotnostní spektrometrie (GC – MS). Složení éo může napovědět, jestli do éo nebyly přidány syntetické příměsi. Pokud obchod výsledky analýzy nabízí, je to dobré znamení – nemá totiž obvykle co skrývat.

Co může usnadnit rozhodování?

● Firma je na trhu dlouhou dobu, má dobré recenze, její éo používají odborní aromaterapeuti.

● Firma neměla v minulosti problémy s pančováním a nemá kontroverzní pověst.
● Hledejte firmy, které nabízejí přímý prodej. Pokud někdo používá výraz „terapeutická kvalita“, zjistěte, proč tento termín používá (může se zatím skrývat jen snaha deklarovat opravdu kvalitní éterické oleje, něčím výjimečné, ale také pouhý marketingový trik).

● Výrobky jsou prodávány v tmavých skleněných lahvičkách, případně jsou v dalším obalu – hliníková krabička nebo papírová krabička (nejsou v plastových nebo průhledných obalech).

● Hledejte etický kodex firmy. Absence certifikátů např. v kvalitě BIO neznamená nutně, že éterické oleje nejsou kvalitní. Někteří výrobci raději ušetří na kupování certifikátů a jejich oleje mohou být kvalitní. Legislativa někdy neúměrně navyšuje ceny např. pokud nakoupíte něco v BIO kvalitě a přebalíte (rozlijete), znamená to, že pokud chcete používat dál označení bio, musíte výrobek znovu certifikovat.

Do rozhodovací procesu můžete zahrnout rovněž to:

  • jestli je nákup u firmy pro mě příjemný,
  • jak se mnou firma komunikuje i v případě, že není něco v pořádku,
  • jestli souzním s etickým kodexem a chováním firmy na trhu i uvnitř firmy,
  • jestli mi její oleje voní a rád/a s nimi pracuji,
  • jestli je pro mě ÉO dostupný. 
    Stále platí to, že nejlepší éo je ten, který mám doma, když ho potřebuju použít.
Jak nakoupit kvalitní éterický olej

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přesunout se na začátek